Concurs international de pălincă și distilate 

Blisseva Partium Spirits Awards 2025

Regulamentul detaliat de concurs

 

 Organizatorul evenimentului si al regulamentului de concursului:

ASOCIAȚIA „CULTURA PĂLINCII“ din VALEA IERULUI

Concursul are ca scop:

– jurizarea palincilor/ rachiurilor/distilatelor participante la concurs,

– promovarea produselor disponibile in comerti,

„îmbunătățirea calității, prin comunicarea propriilor rezultate ale producătorilor“

– recunoașterea muncii destilariilor comerciale sau al producatorilor privați

Anunțului de concurs va fi promovat în următoarele tări

• România, Ungaria, Serbia, Slovacia, Austria

Termenul limită de înscriere:

• 19 februarie 2025, ora 16:00

Cantitătile necesare pentru participare:

• pentru sectorul privat (mici producători de pălinci) minim 1 x 0,5 litri/soi.

• pentru destilăriile autorizate (antrepozite) minim 2 x 0,35 litri/soi.

• probele sunt preluate exclusiv în sticle de sticlă.

Taxe de participare:

• 1-5 probe… 50 ron/probă

• peste 6 probe… 40 ron/probă

Taxa de participare poate fi plătită personal la depunerea probelor, sau prin transfer bancar în contul RO50BTRLRONCRT0630726901, ASOCIAȚIA,,CULTURA PALINCII, DIN VALEA IERULUI

Primirea probelor:

• personal la punctul de colectare sau prin poștă la următoarea adresă: Asociația,, Cultura Palincii, din Valea Ierului, 417435, Sacueni, jud. Bihor Str. Morii nr.24 Tel 0742908047

Conditii de inscriere:

• Înregistrare electronică, completarea completă și exactă a formularului de înscriere de pe situl www.blisseva.ro, depunerea/încărcarea și plata taxei de înscriere până la termenul limită.

Jurizare, evaluare:

• 22-23 februarie 2025, Săcueni, județul Bihor, locatie, sala Zekulhyda Taste & Learning

Gala de premiere cu anuntarea rezultatelor:

• 29 martie 2025, Carei, județul Satu Mare, Castelul Károlyi

Comunicarea între organizatorii concursului și participanți:

Comunicarea are loc exclusiv electronic prin e-mail sau prin newsletter emis de organizatori. Pe lângă datele lor personale, participanții ‒ trebuie să furnizeze o adresă de e-mail funcțională, acordul ca organizatorii să trimită automat buletinul informativ și informațiile despre competiție la adresa de e-mail specificată.

Site-ul oficial al competitiei: www.blisseva.ro Interfata de inscriere a competitiei: www.blisseva.ro Adrese de e-mail aferente competitiei: info@blisseva.ro Număr de telefon: 0040742908047

Comitete și grupuri care asigură calitatea și puritatea competiției:

Concursul se desfasoara in conformitate cu prevederile prezentului regulament.

La data de 16.01.2025, publicantul concursului va publica invitația la concurs și regulamentul concursului pe site-ul www.blisseva.ro, privind înscrierea și condițiile aceasteia, respectiv va contacta direct potențialii concurenți.

Membrii juriului:

Vor fi arbitri recunoscuti international din Romania si Ungaria, la sugestia presedintelui juriului, și la solicitarea directorului de concurs.

La jurizare pot participa doar acele persoane care sunt potrivite pentru o evaluare imparțială, corectă, care au cunoștințe profesionale suficiente, au participat anterior la unul dintre trainingurile pregătitoare organizate și-au îndeplinit cu succes cerințele.

Comitetul de Organizare a Competiției (COC)

Director concurs: Nagy Botond

Atribuțiile directorului de concurs:

• Managementul profesional al competiției.

• Emite apelul de concurs.

• Verificarea înregistrării și evaluării corecte a rezultatelor.

• Pregătirea condițiilor personale și materiale ale juriului și gestionarea datelor.

• Autentificarea rezultatelor finale, definirea categoriilor în competiție, în urma punctajelor obținute, desemnarea câștigătorilor de categorie.

• Legătura cu membrii juriului.

• Obține diplome, medalii, cadouri, se ocupă de completarea diplomelor și de gravarea medaliilor.

• Asigură recrutarea sponsorilor și susținătorilor care au donat premii speciale.

• Are dreptul să furnizeze date oficiale participanților la competiție – numai după anunțarea rezultatelor.

• Asigură desfășurarea corectă a jurizării, asigură prezența constantă a produselor pentru neutralizarea aromelor.

• Organizează livrarea profesională a probelor pentru juriu.

• Garantează că concursul se desfășoară corect, curat, în conformitate cu regulamentul.

• Asigură siguranța locului de desfășurare a competiției.

• Verifică păstrarea anonimatului produselor participante la concurs, până la anunţarea rezultatelor. Pe lângă păstrarea anonimatului, oferă toate informațiile necesare pentru activitatea de succes a juriului.

Președinte al juriului de jurizare/evaluare: László Takács

Președintele juriului este responsabil pentru

• Stabilirea componenței membrilor juriului, propunerea de componență a directorului de concurs, împărțirea membrilor în grupe în zilele de jurizare și evaluare.

• Propune probe pentru „testare”(în permanență se testează echipa de jurizare) selectate pe baza degustării preliminare, probe care au fost deja evaluate în comun de membrii juriului profesionist, dar sunt necesare pentru testarea membrilor pe parcursul jurizării (un control care identifică oboseala și corectitudinea fiecărui arbitru).

• Stabilirea ordinii de jurizare a probelor, alocarea grupurilor de mostre juriilor de jurizare.

• Decizie cu privire la problemele controversate apărute în timpul jurizării.

• Se ocupă de cursul corect al evaluării, precum și de faptul că arbitrii nu își influențează reciproc opiniile în timpul evaluării.

• Consiliere generală în managementul competiției.

• Efectuează cursuri pregătitoare.

În caz de oboseală, directorul juriului poate cere unei alte persoane să îl înlocuiască.

• Garantarea purității competiției și efectuarea evaluării în conformitate cu regulamentul.

Președintele Comitetului pregătitor:

• Sarcina Comitetului pregătitor este de a sistematiza și pregăti mostre pentru evaluare.

Atribuțiile membrilor sunt

• Asistarea, monitorizarea continuă și sprijinirea activității directorului de concurs.

• Negocierea propunerilor de personal ale directorului de concurs, apoi ajutarea și controlul implementării deciziilor.

• În Comitetul de Organizare a Concursului(COC), luarea deciziilor pe probleme controversate se face cu majoritate simplă de voturi, în caz de egalitate, decide votul directorului de concurs.

• Probele primite sunt înregistrate, iar apoi etichetate cu un identificator criptat și aceeași etichetă de concurs permite identificarea unică, colectează taxele de participare, emit chitanțe, și verifică dacă produsele îndeplinesc condițiile din regulament.

• Se asigură că mostrele sunt complet etichetate, stocate într-un loc închis unde nimeni altcineva nu le poate intra sau accesa.

• Până la finalul competiției, toți organizatorii sunt obligați să utilizeze datele exclusiv pentru îndeplinirea atribuțiilor lor, datele sau informațiile emise către persoane din afară pot avea consecințe penale!

Rolul juriului:

• Juriul examinează în mod organoleptic rachiurile și mostrele prezentate care se califică drept băuturi spirtoase de fructe.

• Probele sunt evaluate individual în timpul jurizării și apoi căutând consens în evaluarea probelor.

• Selectează rachiurile/distilatele câștigătoare ale categoriei, anunță câștigătorii marelui premiu.

• Propune premii speciale, diplome.

• Conform anunțului concursului, diferitele articole vor fi jurizate împreună, în ordinea categoriilor și a soiurilor.

• Evaluarea senzorială a juriului este publică, dar nu permite nicio comunicare cu membrii juriului în timpul concursului despre probe.

• Rezultatele rachiurilor și distilatelor sunt înregistrate electronic folosind un software special conceput de 100 de puncte.

Mari premii acordate, titluri:

• Titlul ,,Blisseva Partium Spirit Best Commercial Destilery of 2025”, de asemenea câștigător al întregii competiții.

• Blisseva Partium Spirit Cel mai bun destilat din 2025”

• Blisseva Partium Spirit Cel mai bun Mic Producător din 2025”

Premiile campionului:

– Pentru rachiurile/distilatele strong (conținut ridicat de alcool, peste 48% V/V alcool), se eliberează un titlu de campion, în următoarele condiții

– Premiul de Champion Strong poate fi acordat în subcategoriile anunțate și poate fi acordat numai dacă au fost inregistrate in concurs cel puțin 8 mostre în aceeași categorie dat și a existat minim o mostra evaluat cu medalia de aur.

– În timpul alegerilor pentru premiul de Champion, cele trei articole cu cel mai mare punctaj peste 95 de puncte sunt prezentate juriului, dacă nu există, atunci cele trei articole cu medalia de aur cu cel mai mare punctaj (peste 89 de puncte) sunt evaluate de juriu. Dacă există un singur articol peste 95 de puncte în categoria dată, și îndeplinește și celelalte condiții din regulamentul competiției, va primi automat titlul de Champion. În caz de egalitate, scorul acordat subcategoriei superioare de gust (aromă) este factorul de decizie. Dacă egalitatea scorului persistă și după acesta, atunci urmează punctele date pentru subunitatea de parfum (miros). Dacă nu există nicio decizie din cauza egalității lor, atunci toate elementele care au ajuns în același punct vor concura pentru titlu Championi. Fiecare membru al juriului prezent își exprimă votul asupra celor mai bune trei articole folosind software-ul de jurizare, în caz de egalitate, votul exprimat de președintele juriului decide câștigarea premiului.

„Premiile Championilor vor fi evidențiate, iar articolele care sunt cunoscute de o gamă mai largă de consumatori se vor contura prin cifrele vânzărilor comerciale, obiceiurile consumatorilor și numerele mai mari de înscriere la concurs, ne îndrumă către principii de ,,categorie principală,, și sunt evidențiate in momentul când se calculează marile premii anunțate. Acestea sunt: mere, pere William, caise, prune, cireșe și struguri aromatici.

Diplome de aur, argint și bronz, medalii:

Participanții primesc un certificat și medalii de la organizator în conformitate cu rezultatele lor în competiție.

Punctajele sunt următoarele:

Champion : 95‒100 puncte

Excelent (aur): 89‒94 puncte

Remarcabil (argintiu): 79‒88 puncte

Medie, bună (bronz): 69‒78 puncte

Element non-defectuos, dar fără medalie: 69‒70 puncte.

Intercalate cu erori minore: 58‒68 puncte

Defect (acoperit de defecte): sub 57 de puncte

Posibile alte premii speciale:

Marile premii și titlurile acordate sunt însoțite de cadouri, oferite de sponsori.

Câștigător al competiției „”, Cea mai bună destilărie , Cel mai bun mic producător:

– Rezultatele celor zece categorii cu cel mai mare punctaj din articolele menționate vor fi luate în considerare în următoarele condiții.

1. Rezultatul celui mai bun produs pe subcategorie, maximum 1‒1 (câte unul), este inclus în competiția pentru premiul principal.

2.Câștigătorul competiției, obligatoriu, trebuie să înregistreze produse în minim 5 categorii principale și minim 5 in celelalte subcategorii

3. Este obligatoriu să înregistrați produse pentru cel puțin cinci subcategorii diferite din următoarele subcategorii: măr, pere William, caise, prune, cireșe și struguri aromate, iar rezultatele cu cel mai mare punctaj acordat, pentru aceste produse, va fi inclus în calculul câștigătorului concursul „. Dacă cineva a înregistrat un produs în fiecare dintre aceste subcategorii, nu doar cinci, atunci rezultatul cu cel mai mare punctaj dintre toate cele șase articole va da, fără excepție, obligatoriu, rezultatul final.

4. Dintre produsele depuse pentru certificare se adună punctajul total al celor zece probe cu cele mai mari punctaje, la care se adaugă punctajul total pentru cele zece probe cu cele mai mari punctaje:

a) Pentru toate distilatele care au câștigat premiul Champion: + 3 puncte.

b) Pentru fiecare distilat care a câștigat premiul Champion categorie principală: + 6 puncte.

c) Pentru cel mai bun loc 1 distilat în competiție + 8 puncte.

7. În caz de egalitate, cu cât se primesc mai multe premii de champion, apoi numărul de pâlincă/distilat cu 95‒100 de puncte cu mai mulți concurenți la Champion, apoi numărul mai mare de Excelent (aur): 89‒94 puncte, apoi Remarcabil (argint): 79‒88 puncte, se ține cont de un număr mai mare de articole. În caz de egalitate ulterioară, punctele acordate pentru produsul cu cel mai mare punctaj decid câștigătorul.

Cel mai bun distilat:

– Cel mai bun distilat al competiției va fi selectat în două runde dintre câștigătorii celor șase subcategorii prioritare cu conținut scăzut de alcool și campion in categoria strong, precum și dintre produsele cu cel mai mare punctaj din aceleași subcategorie. Fiecare membru al juriului prezent își exprimă mai întâi votul pentru „best” al categoriei, folosind software-ul de jurizare, iar apoi, într-o rundă ulterioară, își exprimă votul pentru câștigătorul final dintre cei trei câștigători de grupă. În caz de egalitate, votul exprimat de președintele juriului decide câștigătorul premiului. Dacă există încă o egalitate de puncte, atunci scorul mai mare obținut la evaluarea de bază, urmat de scorul total mai mare al parfumului.

Fișa de revizuire:

– Evaluarea se bazează pe sistemul de 100 de puncte al Quintessence, în care principalele categorii sunt împărțite în subcategorii, care indică valoarea dată „-funcțional” al distilatului cu scoruri cu diferite valori. Acestea includ:

I. Miros

puritate tehnologică

intensitate

caracterul fructului

durabilitate (test uscat)

II. Gust (aromă)

puritate tehnologică

intensitate, durabilitate

caracterul fructului

post gust

III. Armonie

Criterii de evaluare Orientări de calificare

Principalele categorii și subcategorii ale competiției anunțate sunt

1. Mere

1.1. măr (categorie recomandată, champion)

1.3.pere Wilams (categoria evidențiată, champion)

2. Osoase

2.2. cireș (categoria prezentată, champion)

2.3. caise (categoria prioritară, champion)

2.5. prună (categoria prioritară, champion)

3. Fructe de pădure colectate și culturi sălbatice , plante ornamentale

4. Produse de origine viță-de-vie

4.1. struguri parfumat-muscat (categoria prioritară, champion)

5. Coniacuri/distilate mixte

6. Rachiuri/distilate pe pat de fructe

7. Distilate exotice și alte fructe

8. Distilate ,,Stil de viață” (gin, rom, whisky, lichior etc)

9. Legume și alte distilate, geists

Alte conditii:

Ordinea probelor care urmează să fie testate trebuie stabilită în prealabil de către directorul concursului. În toate cazurile, evaluarea trebuie începută cu produse cu un gust și un miros mai neutral, urmate de produse cu un gust și un miros mai pătrunzător. În primul rând, probele cu un conținut mai scăzut de alcool sunt prezentate juriului. Conținutul de alcool al probelor este ca informație ‒, pentru membrii juriului în timpul evaluărilor. Probele cu alcool mai ridicat (strong,peste 48%) sunt evaluate de juriu într-o rundă separată, dacă este posibil.

Pentru produsele de același tip, probele se clasifică în funcție de creșterea parfumului și a efectului gustativ. În cazul unei examinări în serie, se recomandă jurizarea produselor cu aceleași caracteristici de gust și miros, dacă este posibil.

Persoana care contribuie la transportul, depozitarea, pregătirea și deservirea probelor nu poate fi membru al juriului.

În cazul încălcării regulamentului de concurs, membrul juriului comisiei competente este scutit de continuarea evaluării de către directorul de concurs pe baza dreptului său de scutire.

Între evaluări, evaluatorii pot consuma produse pentru neutralizare, acestea pot fi: apă potabilă, apă minerală, pâine, brânză sau măr. O pauză trebuie luată la intervale adecvate în timpul evaluării. Evaluarea potențialului de jurizare este sarcina principală a directorului competiției.

În timpul evaluării, pe lângă ședința de evaluare, este interzis să se vorbească despre probe sau să se facă comentarii referitoare la produse.

Rezultatul competiției

Informatii despre rezultatele competitiei pot fi solicitate doar dupa anuntarea rezultatelor, pana atunci organizatorul competitiei nu va putea oferi informatii despre acestea!

Pentru a asigura puritatea concursului, Comitetul de Organizare a Concursului își rezervă dreptul de a avea dovada de origine a probelor selectate prin tragere la sorți atât din produsele înregistrate cât și din cele premiate, precum și un test analitic de laborator (determinarea conținutului de metanol, zahăr etc) în conformitate cu legislația relevantă. În cazul unui rezultat pozitiv, premiul câștigat va fi retras cu publicitate în presă.

Publicitate concurs:

Comitetul de Organizare se străduiește să se asigure că competiția se bucură de cea mai mare publicitate posibilă. El organizează jurizarea în așa fel încât oricine să o poată vedea, cu interdicția că nu poate interveni în activitatea juriului și nici nu poate încerca să o influențeze.

Modificarea regulilor de concurs:

Sacueni, 10 ianuarie 2025.

In numele publicantului, organizatorului concursului:

Nagy Botond

Director

Asociaţia,,Cultura Palincii, din Valea Ierului